‘Kom met een maatregelenpakket dat breed gedragen wordt’

zaterdag 28 oktober 2017 15:57

‘De tijd is gekomen om weer met alle belanghebbende in de sector om tafel te gaan om zo met een maatregelenpakket te kunnen komen dat breed gedragen wordt’, aldus Hermen Vreugdenhil van de ChristenUnie-SGP Brabant.

Gisteren werd tijdens een informatiebijeenkomst de uitwerking van het uitvoeringsprogramma ‘Ondersteunende Maatregelen Transitie Veehouderij’ gepresenteerd. ‘We zijn de afgelopen tijd met veel partijen in gesprek geweest. Het stuk bevat goede dingen, maar er zijn ook veel boeren die onterecht getroffen worden door deze maatregelen. Dit  zijn veelal kleinschalig bedrijven die een belangrijke waarde bieden aan het landelijke gebied’, aldus Vreugdenhil. ‘Aan het begin van de Statenperiode zaten we met alle partijen aardig op één lijn, tijdsdruk is echter een knelpunt geworden.’ Doordat veehouders stallen vervroegd moeten aanpassen komen ongewenste ontwikkelingen op gang zoals intensivering, zijwaarts uitbreiden, end-of-pipe oplossingen en boeren die gedwongen moeten stoppen. ‘We blijven pleiten voor maatwerk. Sluit aan bij het investeringspad van ondernemers. Dit kan veel ongewenste neveneffecten tegengaan.’

Archief > 2017 > oktober